(V): Tekniska nämndhuset - Moderaterna genomför ännu ett V-förslag.

Alliansen lanserade idag ett förslag att göra om Tekniska nämndhuset på Kungsholmen till bostäder. Det är glädjande att moderaterna genomför förslag efter förslag från Vänsterpartiets budget. I januari använde de vårt förslag att flytta förvaltningar till förorten och nu använder de även andra halvan av vår idé då de föreslår att bygga om de tomma lokalerna till bostäder.

-           Det är en oväntat bra idé från alliansen, och det beror på att de lånat ett V-förslag, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare. Även ett halvt V-förslag är bättre än de flesta M-idéer men jag hoppas att de inte missar att bygga tillgängliga hyresrätter med rimliga hyror.

-          När moderaterna nu tagit två förslag ur vårt paket ser vi fram emot en framtida presskonferens där de skapar arbetsplatser, bygger upp förortscentra och gör en sammanhängande satsning på Stockholm, säger Ann-Margarethe Livh.

Ur Vänsterpartiets budget 2013 – Rätt att leva, plats att bo
Stockholm behöver fler bostäder i innerstaden. Under många årtionden har staden kontoriserats och befintliga hus som tidigare var bebodda, blev till kontor. Vi vill ha en aktiv politik med förändring från kontor till bostäder. Vi vill ha ett restriktivt för-hållningssätt så att fler kontor i stället etableras i lämpliga förorter, och där ger ett tillskott av arbetsplatser. Med detta blir det mera blandade stadsdelar.

Från Vänsterpartiets motion till kommunstyrelsen i februari
Vänsterpartiet kräver:
- Rusta upp lokaler och öka inflytandet för småföretagarna som hyr av kommunala bostadsbolag
- Varje förortscentrum ska ha en utvecklingsplan och utvecklingspengar
- Flytta ut kommunala arbetsplatser från City till förorterna.
- Fler kulturella och idrottsliga verksamheter i förorterna

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad   076-122 91 03

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/