(V): Valobservatörer hindrade av polis i Turkiet

Stockholmsvänsterns gruppledare Ann-Margarethe Livh befinner sig i Siirt i Kurdistan för att övervaka de lokala valen. En stor del av den kurdiska vänsterns ledande aktivister sitter fängslade sedan lång tid, inklusive de valda borgmästarna i flera kurdiska kommuner. Trots den turkiska statens försök att försvåra vänsterns organisering måste lokalvalen ses som en stor en framgång för det nya valsamarbetet mellan vänsterpartierna BDP och HDP.

-           Vi som deltar som internationella valobservatörer har på flera platser hindrats av polis från att komma fram till vallokalerna, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V) Stockholms stadshus och ordförande i Vänsterns internationella forum. Det är förhållandevis lugnare här än i norra delen, men ändå förekommer regelbundna hot och trakasserier från regeringspartiet AKP:s aktivister för att påverka folks röstande.

-           Det går inte längre att blunda för att Turkiets är en auktoritär och korrupt regim som är villig att sätta mänskliga rättigheter och yttrandefrihet åt sidan för att bevara sin makt, säger Ann-Margarethe Livh. Begränsningen av sociala medier är ännu ett sätt att hindra information från att komma ut, men en regim som tar till sådana metoder är redan på väg att falla.

Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103