(V): Vem vill dela en skrubb i Stockholm?

Idag i Skärholmen centrum mellan kl 15-17 kommer Vänsterpartiets Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot, Ann-Margarethe Livh, gruppledare i stadshuset och Sebastian Wiklund, ers. i stadsbyggnadsnämnden att lansera rapporten ”Har du råd att bo i Stockholm?” och samtidigt inviga Stockholmsskrubben – den bostadspolitik som alliansen vill tala tyst om.

Hur kommer framtidens Stockholm se ut? Enligt rapporten skulle halva den nuvarande befolkningen i Stockholm inte klara inkomstkraven för en nyproducerad etta i innerstaden eller närförort. Denna verklighet döljs bakom alliansens löften om nybyggda bostäder – vem har råd att bo i deras Stockholm? Vänsterpartiet lanserar därför ”Stockholmsskrubben” för att visa verkligheten som väntar vanliga stockholmare om alliansens bostadspolitik får fortsätta.

-          Det är dags att ha en ärlig valrörelse där vi tydligt visar konsekvenserna av den politik som partierna går till val på. Alla partier vill bygga nya bostäder – frågan är för vem man bygger, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V) Stockholms stadshus. I andra städer lyckas man bygga en trea på 70 kvadratmeter med en hyra på ungefär 7000 i månaden och små lägenheter med hyror på 3-4000 kr i månaden. Vi vill göra samma sak i Stockholm.

-          Vi ska bygga nya bostäder med pressade hyror och vi ska även stoppa hyreshöjningarna i den nuvarande allmännyttan, säger Sebastian Wiklund, (V)  ers. stadsbyggnadsnämnden. Hyresgäster i allmännyttan har konsekvent missgynnats av alliansens politik, det är dags för en bostadspolitik som tar hyresgästernas parti, säger Sebastian Wiklund.

Utöver att bygga bostäder för alla så rustar vi upp miljonprogrammen utan kraftiga hyresökningar, vi inför hyresstopp under två år och vi säljer inte bort kommunala hyresrätter.

Läs mer om våra bostadsförslag:
www.hyresstopp.nu

Läs rapporten:
Har du råd att bo i Stockholm?

Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103
Sebastian Wiklund 070 843 93 41