(V) vill ha Parkteater året runt!

Vänsterpartiet föreslår i budgeten för 2013 att Parkteatern ska utvidgas till en park- och lokalteater och utökar samtidigt koncernbidraget till Stadsteatern med 20 mnkr.

Parkteatern är en teater som varje sommar gör öppna föreställningar med fri entré runtom i staden och har blivit en av stockholmarna mest älskade institutioner. Den är tillgänglig för alla och når en stor publik som kan ha ekonomisk, geografiska eller social hinder för att annars se teater. I Stockholm finns en ökande kulturell segregation där alltmer resurser till kulturen koncentreras till innerstaden. Samtidig finns det många lokaler som skulle vara lämpliga för teaterföreställningar året runt.

-          Vi vill att Stadsteatern ska kunna ge högkvalitativa föreställningar för både barn och vuxna i hela staden, året runt, säger Heinz Spira, vice ordförande i Stadsteaterns styrelse.

-          Detta är en satsning för att utjämna de stora skillnaderna mellan tillgången till kultur i innerstaden och i ytterstaden. Avgifter och priser för kulturverksamhet utesluter många stockholmare och vi vill ha fler verksamheter med fri entré, säger Ann Mari Engel, vice ordförande i kulturnämnden.

Ann Mari Engel 070 727 74 20
Heinz Spira 070 930 65 20