V kräver åtgärder efter resultatet av Stockholmsenkäten

Stockholmsenkäten som presenterades idag visar att en ökande andel unga flickor i Stockholm har tvingats till sex eller blivit våldtagna. Det handlar om var tjugonde tjej i årskurs 9 och nästan var tionde tjej i årskurs 2 på gymnasiet. Stockholmsenkäten är en mätning som genomförs av Stockholms stad där ungdomar i årskurs 9 och år 2 på gymnasiet får svara på frågor om bland annat brott och psykisk hälsa.

- Att en av tio tjejer som går i gymnasiet i Stockholm har tvingats till sex är oerhört upprörande och visar på att det finns ett enormt behov av att vuxenvärlden gör mer. Det finns dessutom ett mörkertal som gör att siffrorna kan vara ännu värre. Vi vet att de politiker som sitter i majoritet blir lika upprörda som vi över det här resultatet, men de måste också agera på upprördheten, säger Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i socialnämnden.

Vänsterpartiet kräver att staden:

• Inrättar ett stödcentrum där unga som blivit utsatta för sexuella övergrepp kan få stöd och hjälp med bland annat anmälan, rådgivning och stödsamtal på ett och samma ställe genom ett samarbete mellan kommun, landsting och polis.
  • Ger stödcentrumet ett uppdrag att ha uppsökande arbete gentemot unga som säljer sex och ett kunskapsspridande uppdrag kring porrens skadeverkningar.
  • Stärker sexualundervisningen i skolan.
  • Inför ett tak inom skolans elevhälsa på hur många en kurator ska vara ansvarig för och ställer samma krav på friskolorna i denna fråga.
  • Förstärker ungdomsmottagningarna så att de har tid och möjlighet att bedriva ett förebyggande arbete.
Anna Tillberg                                      Siri Jonsson Montin

Pressekreterare                                   Pressekreterare