V:s budget – rätt att bo för vanliga stockholmare

Idag lanserar Vänsterpartiet i Stockholms stad sin budget ”Plats att leva – rätt att bo”. Istället för skattesänkningar gör V stora satsningar på hyresrätter och kräver stopp för hyreshöjningar i allmännyttan. Dessutom görs en storsatsning för att höja lönerna inom låglönejobb. Det ger utrymme för löneökningar på upp till 4 procent för ett vårdbiträde.

- Hur kan Sten Nordin fortsätta sänka skatten för de rika samtidigt som stadens personal går på knäna? Skäms han inte över att strössla skattepengar över höginkomsttagare medan de som bär upp vår stad får småsmulor och nedskärningar, säger Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets oppositionsledare i Stockholms stad.

- Bostadssituationen i Stockholm är en katastrof och alliansen fortsätter tro att marknaden plötsligt ska börja fungera. Vi använder bostadspolitiken till 100%, det är vi som äger marken gemensamt och då kan vi också bestämma vad som ska byggas och till vilka priser, säger Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets oppositionsledare i Stockholms stad.

Bostäder

• Stopp för hyreshöjningar i allmännyttan
  • Minst 20 000 nya hyresrätter under mandatperioden
  • En miljard till att renovera miljonprogrammet, öka tillgängligheten, omvandla kontorshus till lägenheter, bygga bort hemlösheten, hyresgäststyrelser som bestämmer
  • Fyra konkreta platser att bygga hyresrätt med hyrestak (1400 kvm/år eg. 5800/m för en 2:a på 50 kvm.)
    Skärholmsvägen 300 lägenheter, Vårberg 390, Bolidenvägen 300, Enskede IP 40. Sammanlagt handlar det om 1030 lägenheter.
  • Totalt 4,25 miljarder kronor mer på ett mer jämlikt och rättvist Stockholm.

Istället för skattesänkning

• Jämställdhets- och låglönesatsning 150 miljoner som ovanpå övriga satsningar ökar lönen med upp till 4 procent för lågavlönade slitiga vårdjobb – eg. upp till 1000 mer i månaden för ett vårdbiträde.
  • 250 miljoner kronor för att reparera den sociala infrastrukturen plus en halv miljard till skolan. Stärka det förebyggande arbetet riktat till barn och unga. Statistiskt får cirka 13 procent av barnen i varje årskull ett liv i skuggan av marginalisering. Misslyckad skolgång, missbruk, arbetslöshet. Vi vill vända den trenden.

Läs hela budgeten här:

Ann-Margarethe Livh, oppositionsledare för Vänsterpartiet 076 -12 29 103
Karin Rågsjö, vice gruppledare för Vänsterpartiet 070-216 07 61

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/