(V):s Gratisbuss mot Förbifarten gör succé

Idag inledde Vänsterpartiet i Stockholm stad sin bussturné mot Förbifarten med stor succé – en fullsatt buss och många intressant samtal. Bussturen går längs olika avsnitt av den planerade sträckningen av Förbifarten. Idag på förmiddagen gick turen mellan Skärholmen och Flemingsberg, ett av de områden som kommer att drabbas hårt av buller och luftföroreningar om Förbifarten byggs.

-          Kostnaden för Förbifarten är närmare 30 miljarder kronor. Om vi i stället satsade de pengarna på att bygga ut och förbättra kollektivtrafiken skulle Stockholm bli en mer attraktiv plats att leva i och bo på. Klimatförändringarna gör att vi måste ställa om samhället och där är en bra kollektivtrafik en av grundpelarna, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt som deltog på dagens busstur.

-          Många i Skärholmen har inte förstått vilken katastrof Förbifarten skulle vara för såväl klimatmålen som deras närmiljö. När man berättar vad Förbifarten innebär och vad vi skulle kunna göra istället så är det många som ändrar uppfattning, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V) i Stockholms stadshus.

Om ni missade dagens busstur så finns det chans att åka med under resten av veckan. Tidtabellen ser ni här nere.
Använd gärna bifogade bilder och ange fotograf Shirvan Nuray.

Tidtabell
Häggviks handelsplats - Sollentuna stn - Husby - Rinkeby - Tensta - Spånga stn
precis som buss 514.
Onsdag den 30 januari kl. 16-19 med riksdagsledamot Jens Holm (V) och Leo Ahmed, lokalpolitiker Rinkeby-Kista samt Jonas Ljungstedt (V), lokalpolitiker Spånga och Tensta.
Bussarna avgår från Tensta C.

Skärholmen till Flemingsbergs station med möjlighet till avsläpp vid Södertörns högskola och Huddinge sjukhus.
Torsdag den 31 januari kl. 8-11. Oppositionslandstingsråd Håkan Jörnehed (V) och Gunilla Roxby Cromvall (V), trafikpolitiker och gruppledare i landstinget.
Torsdag den 31 januari kl. 16-19. Riksdagsledamot Amineh Kakabaveh (V) och lokalpolitikern Lorena Delgado Varas (V).
Fredag den 1 februari kl. 16-19. Trafikpolitiker Tobias Johansson (V) i Stockholm stad och lokalpolitikern Lorena Delgado Varas (V).
Bussarna avgår från Skärholmsplan.

För mer info

Jonas Sjöstedt
(V) nås via pressekreterare José Gutiérrez på tel. 072-207 35 53
Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare Stockholms stad, tel. 076-122 91 03