(V): Trots god ekonomi- Familjebostäder höjer hyrorna

Idag beslöt Familjebostäders att höja hyrorna med mellan 1,05 och 2,7 procent för år 2013. Hyreshöjningen beror inte på att Fambo behöver ökade intäkter utan på att hyrorna ska ”marknadsanpassas”. I förlängningen innebär det att det allmännyttiga syftet nu överges. Vänsterpartiet är det enda parti som protesterade mot att hyresgästernas hyra nu höjs ytterligare.

I tider där samhällsekonomin stannat av men en inflationstakt på 0,3 %, låga räntor, ökade antal varsel och ökad arbetslöshet, låga löneökningar etc. är det orimligt att kräva hyreshöjningar som är 3 – 10 % högre än inflationstakten.

-          Familjebostäders uppdrag är att erbjuda Stockholmarna bra bostäder till rimliga hyror. Nu överger man detta för att hänga med prissättningen på en marknad där hyrorna ska garantera vinster till privata hyresvärdar, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V) och vice ordförande i Familjebostäder.

-          Alla hyresgäster i allmännyttan borde fråga sig varför just de ska betala för alliansens skattesänkningar till de rika, säger Ann-Margarethe Livh.

Beslutet om hyreshöjningar togs under ett möte med styrelsen för Familjebostäder, på morgonen den 11 december.

Ann-Margarethe Livh, vice ordf Familjebostäder    076-122 91 03