V vill slopa animalierna på tjänstemännens julbord

Stockholms stads matstrategi har diskuterats och kritiserats flitigt under hösten. Först antogs en ny matpolicy och sedan skrevs ett annat avtal under i Köpenhamn. Nu vill Vänsterpartiet att hårdare krav ställs på stadens förvaltningar och bolag. Vi föreslår att kommunstyrelsen river upp stadens matpolicy för att ta fram en ny, differentierad strategi, som ligger i linje med deklarationen i Köpenhamn, säger oppositionsborgarrådet Clara Lindblom.

Redan när stadens nuvarande matpolicy antogs var Vänsterpartiet kritiskt till att strategin inte gick tillräckligt långt för att minska köttkonsumtionen i den utsträckning som behövs för att klara klimatmålen.

Nu vill partiet ha en differentierad matstrategi där hårdare krav ställs på förvaltningar och bolag än på stadens verksamhet. Enligt förslaget ska all mat och dryck som staden köper in till förvaltningar och bolag vara växtbaserad medan en större flexibilitet ska finnas på till exempel förskolor och äldreboenden.

- Vi ska såklart erbjuda lockande vegetariska och veganska alternativ i alla verksamheter för att minska konsumtionen av animalier men vi kan ställa högre krav på vissa håll. Förvaltningar och bolag kan köra helt växtbaserat medan mjukare riktlinjer ska gälla för verksamheter som till exempel förskola och äldreomsorg. I praktiken så betyder det till exempel att man går över till havre- eller sojamjölk till kaffet på förvaltningarna, smörgåsar med veganska pålägg på konferenser och inga animalier på julborden, säger Clara Lindblom.

Förslaget lämnas som en skrivelse till kommunstyrelsen idag.

Moa Richter Hagert, pressekreterare, 076 12 29 102