Välkommen på release av Karolinastaden

Nyligen lanserade Vänsterpartiet ett arkitektritat förslag på en helt ny stadsdel på Östra Karolinskaområdet. Karolinastaden är både en grön och urban stadsdel, som skulle ge Stockholm ett tillskott på 5000 nya hyresrätter. Under en kväll på Tribunalen presenteras för första gången förslaget i sin helhet och du som vill får möjlighet att diskutera bostadspolitik både under seminariet och den efterföljande baren.

Plats: Teater Tribunalen, Stockholm.
Tid: 5 december kl 19:00-22:00.

Läs mer om Karolinastaden här: http://www.stockholmsvanstern.se/karolinastaden/

Gilla vår fanpage på Facebook: http://www.facebook.com/home.php#!/Karolinastaden

PROGRAM:

VAD ÄR KAROLINASTADEN?

Samuel Rizk som är arkitekten bakom förslaget, presenterar gestaltningen av och planeringen av Karolinastaden och diskuterar förutsättningarna för nyproduktion på platsen.

FÖR VEM BYGGER VI I STOCKHOLM?

Vilken typ av nyproduktion behöver Stockholm och Solna de kommande åren? Vad har byggts hittills? Varför är Östra Karolinskaområdet en bra plats att bygga en ny stadsdel på? Och behövs verkligen en tunnelbanelinje till området?

Samtal mellan Håkan Jörnehed, Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting, Thomas Magnusson, gruppledare Vänsterpartiet i Solna Stad och Ann-Mari Engel, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

BYGGA BILLIGT + KLIMATSMART = SANT?

I Karolinastaden föreslår vi både pressade hyror i nyproduktionen och nyproduktion i massivträ för att minska områdets klimatpåverkan. Men vilka är förutsättningarna för att bygga på det här sättet i praktiken? Hur bygger man egentligen både billigt och klimatsmart? Finns det en konflikt mellan de två målsättningarna?

Samtal mellan Lina Glans, ordförande för jagvillhabostad.nu, Clara Lindblom, projektledare Karolinastaden, Cathrine Bülow, grundare av Ekobyggportalen.se och Haval Murad, VD för det gröna arkitektkontoret Detail Group.

Bar och mingel.

Fritt inträde, 18 år i baren.

Läs mer om våra paneldeltagare här:

www.stockholmsvanstern.se

www.detailgroup.se