Vallöfte från V: 100 % eko-mat till förskolebarn

Våra barn ska inte tvingas äta besprutad mat på förskolan. Därför går nu V ut med ett vallöfte om att 100 % av den mat som Stockholms stad upphandlar ska vara ekologisk. I dagens högerstyrda Stockholm är bara 22 procent av den upphandlade maten ekologisk.

- Våra barn ska garanteras mat som är god, hälsosam och bra för miljön. Det ska bli slut med den besprutade mat som alliansen ger våra barn. Vi kommer att köpa in hundra procent ekologisk mat. Nästan 80 procent av den mat som alliansen köper in är oekologisk. Vi tycker att barnen förtjänar bättre än så, säger Rikard Warlenius, Vänsterpartiets miljöpolitiska talesperson i Stockholm stad.

Vi vill också att en mycket större andel mat som serveras i staden ska vara närproducerad. Att offentliga sektorn går före och köper in stora mängder närproducerad, ekologisk mat driver även en omställning av regionens jordbruk. Det är bra för miljön och den biologiska mångfalden, säger Rikard Warlenius, Vänsterpartiets miljöpolitiska talesperson i Stockholm stad.

Rikard Warlenius, tel. 073-990 99 00

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/