Vänsterpartiet föreslår tak för barngrupperna på fritidshemmen

Barngruppernas storlek på fritidshemmen bör inte vara större än 25 barn och personaltätheten måste öka. Nyanställda på fritidshemmen ska ha fritidspedagogutbildning och fortbildning ska ges personal som saknar relevant utbildning. Föräldrarna är med rätta missnöjda med gruppernas storlek och tillgången på personal, vilket framgår av Skolverkets nya undersökning.

Skolverkets undersökning visar att det nationellt är över 40 elever i snitt i varje grupp på fritidshemmen och att gruppstorlekarna fortsätter att öka. Skolverket har tidigare slagit larm om de stora barngrupperna men nu visar det sig också att föräldrarna också är missnöjda.

- Det är att smita från sitt politiska ansvar att hänvisa till rektorernas ansvar för barngruppernas storlek, som alliansen gör i Stockholms stad. Att barngruppernas storlek har fått skjuta i höjden beror på att skattesänkningar går före välfärd hos alliansen, både i stadshuset och i regeringen, säger Karin Rågsjö, vice gruppledare (V).

- I Vänsterpartiets budgetalternativ har vi 45 miljoner kronor mer till fritidshemmen för att minska barngrupperna och anställa fler fritidspedagoger. Redan 2009 föreslog vi en långsiktig satsning på skolbarnsomsorgen, med tak för barngruppernas storlek med sikte på 25 barn per grupp, säger Marina Gunnmo Grönros, utbildningsnämnden (V).

Karin Rågsjö     070-216 07 61
Marina Gunnmo Grönros   070-641 62 52

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/