Vänsterpartiet har polisanmält hyresvärd till branddrabbat hus i Rågsved

Hyresvärden till det hus som brann i Rågsved i slutet av januari har polisanmälts för framkallande av fara för annan. Det är Vänsterpartiets Ann-Margarethe Livh och Rikard Warlenius som står bakom polisanmälan.

Anmälan gjordes efter att Vänsterpartiets politiker besökt huset och fått ta del av dokument som beskriver brister i säkerheten, bland annat har hissen i huset enligt uppgift inte varit godkänd på sju år.

- I det här huset har alltså föräldrar behövt åka med barnvagnar i en hiss som inte är godkänd och säker. Det är otroligt upprörande, hyresgästerna har rätt att få känna sig trygga i sina egna hem. Jag har också svårt att tro att det här huset skulle kunnat skötas såhär dåligt om det stått i innerstan, säger Ann-Margarethe Livh (V).

Hyresgästerna har även andra klagomål på hyresvärden som bland annat rör brister i ventilation och brandskydd. Stockholms stad har krävt av hyresvärden att lösa problemen.

- Vi har polisanmält hyresvärden för att vi vill veta om det är ett brott som begåtts när underhållet av huset varit så dåligt. Vi vet ju att det tyvärr finns många fler hyresvärdar runt om i staden som inte sköter sig och vi behöver veta var gränsen går, säger Rikard Warlenius (V).

Redan 2009, när husen byggdes, ifrågasattes kvaliteteten och säkerheten i husen i en skrivelse från Vänsterpartiet till Stockholms stad. Nuvarande fastighetsägare är dock inte samma som uppförde husen.

Vänsterpartiet efterfrågar också en starkare lagstiftning för att skärpa kraven på hyresvärdar. Partiet vill att regeringen återinför den så kallade förvärvslagen som innebär att värdar som tidigare varit kända för att inte sköta underhåll av sina fastigheter inte får köpa nya. Partiet vill också att det ska vara lättare att få hyresnedsättning om hyresvärden inte åtgärdar fel i lägenheterna och att regeringen tar fram en statlig strategi mot slumförvaltning.

För mer info:Siri Jonsson Montin, pressekr. till Ann-Margarethe Livh, 076 12 29 102