Vänsterpartiet kräver ny lokal för hemlösa

Verksamheten Bryggan vid Roslagstull som tidigare hjälpt hemlösa riskerar nu att läggas ned då deras lokal ombildas till bostadsrätter. Därmed försvinner en av få kvarvarande verksamheter för hemlösa i innerstan. Hemlösa hänvisas till ytterstaden men har ingen möjlighet att ta sig dit då alliansen tagit bort SL-kort ur socialbidragsnormen. Vänsterpartiet kräver en ny lokal för hemlösa i innerstaden.

-          Den borgerliga majoritetens bostadspolitik och en socialpolitik som är nästan obefintlig leder till en enorm segregering av Stockholm. Alliansen visar en fullständig ignorans för hemlösas behov av närhet till service och kontakter, säger Karin Rågsjö (V), vice gruppledare och talesperson i socialpolitiska frågor.

-          Detta är ett led i den segregation av Stockholm där sociala problem alltmer göms undan. Vänsterpartiet i Stockholms stad kräver en ny lokal som ersätter Bryggan. Det finns en mängd tomma kontorslokaler som går att använda, säger Berit Bornecrantz Dias, ledamot (V) i Östermalms stadsdelsnämnd

Karin Rågsjö 070-216 07 61
Berit Bornecrantz Dias 070-665 65 78

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/