Vänsterpartiet kräver stopp av värderingar – anlitat företag samtidigt aktivt som ombildningskonsulter

Nu startar de första värderingarna av allmännyttiga fastigheter i Stockholm där det lämn­ats in godkända intresseanmälningar för ombildning till bostadsrätt. Företaget som kommer att genom­föra värderingarna på uppdrag av staden heter Forum Fastighetsekonomi. Nu har det framkommit att samma företag också är aktivt som ombildningskonsulter med lokal­kon­tor på nio platser i landet, bland annat i Stockholm.

Bostads- och fastighetsborgarrådet Dennis Wedin (M) har vid flera tillfällen försäkrat att ett ”oberoende värderingsföretag” ska göra värderingarna av fastigheter som kan vara aktuella för ombildning, vilket även framgår tydligt av direktiven för ombildning som styrelsen för Stockholms stadshus AB antagit.

- Det är ju självklart att ett företag som samtidigt är aktiva som ombildningskonsulter inte kan anses vara oberoende. För att det ska finnas någon som helst trovärdighet i den fortsatta processen måste en ny upphandling göras och krav ställas på att företaget som ska genomföra värderingarna inte är aktivt som ombildningskonsulter, vare sig i Stockholm eller någon annanstans i landet, säger Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Staden har ett ramavtal med Forum Fastighetsekonomi som tecknades 2015 då inga ombildningar var aktuella eftersom den förra majoriteten stängde den möjligheten vid majoritetsskiftet efter valet 2014. I avtalet står det också att ”Leverantören får inte utföra uppdrag där jäv eller intressekonflikt kan föreligga”- Vänsterpartiet har nu lämnat in en skrivelse till kommunstyrelsen i ärendet.

- Den här ombildningskarusellen har varit dåligt skött från början. Staden har inte tagit något som helst ansvar för ombildningskonsulter som sprider falska påståenden och skrämmer upp hyresgäster som är skeptiska till ombildning. Nu ska till råga på allt ett företag som är aktivt som ombildnings­konsulter också värdera fastigheterna. Det är faktiskt helt sanslöst, säger Clara Lindblom.

Moa Richter Hagert, pressekreterare, 076 12 29 102
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107