Vänsterpartiet kritiserar Moderaterna för ansvarslös hantering av Vällingby centrum

Under budgetdebatten i Stockholms stad i november klubbades en omtvistad försäljning av Vällingby centrum. Den utlovade utredningen kring konsekvenserna av en försäljning presenterades för Svenska Bostäders styrelse först idag. Vänsterpartiets Clara Lindblom riktar nu stark kritik mot det moderatledda styret för att processen varit bristfällig och ansvarslös.

Utredningen som presenterades idag är daterad till 20 november men redan i oktober i år meddelande Moderaternas Dennis Wedin i media att Vällingby centrum ska säljas.

- Den här processen har varit under all kritik. Man har fattat beslut om en försäljning av Vällingby centrum, som är värderat till 2 miljarder, utan någon som helst föregående risk- eller konsekvensanalys, säger Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet.

Försäljningen har tidigare mött stark kritik från Vänsterpartiet bland annat för att tillräcklig hänsyn inte tas till att Vällingby är ett kulturhistoriskt värdefullt centrum. En namninsamling mot försäljningen av nätverket Vårt Vällingby har lämnats över till Dennis Wedin.

- Den här utredningen är ett hafsverk. Den innehåller ingenting om de eventuella risker som en försäljning innebär för all kulturverksamhet som finns i Vällingby centrum, som Kulturskolan och Stadsteatern. Man drar heller inga lärdomar från tidigare utförsäljningar av centrum, som försäljningen till det brittiska skandalbolaget Boultbee som ledde till chockhöjda hyror för handlarna och sämre närservice för hundratusentals stockholmare, säger Clara Lindblom.

Moa Richter Hagert, pressekreterare, 076 12 29 102
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107