Vänsterpartiet kritiska till flytten av Internationella biblioteket

På dagens möte med kulturnämnden beslutade den blågröna majoriteten att flytta Internationella biblioteket från de nuvarande lokalerna i Annexet vid Stadsbiblioteket till biblioteket vid Fridhemsplan. Vänsterpartiet var emot beslutet eftersom man menar att ärendet är för dåligt utrett.

- Vi tycker att det finns för många frågetecken kring vad en flytt av Internationella biblioteket kommer innebära för deras verksamhet och för deras samling av mångspråkig litteratur. Det är olyckligt, säger Torun Boucher (V), vice ordförande i kulturnämnden.

Internationella biblioteket har funnits på sin nuvarande plats sedan starten år 2000 och har idag bland annat 200 000 böcker på mer än 100 olika språk i sin samling. Personalen som arbetar på Internationella biblioteket har riktat skarp kritik mot flytten eftersom de menar att biblioteket vid Fridhemsplan inte är stort nog för att rymma både ett folkbibliotek och Internationella bibliotekets verksamhet.

- Internationella biblioteket är inte bara ett bibliotek, det är även en viktig mötesplats för många flerspråkiga stockholmare, inte minst för barn eftersom de har en stor samling barnlitteratur på olika språk och arrangerar välbesökta sagostunder. Vi tycker att det är oansvarigt att flytta på en sådan viktig verksamhet utan att först utreda konsekvenserna ordentligt, säger Torun Boucher (V).

För mer information:
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107