Vänsterpartiet kritiska till förslag om nedläggning av fritidsgård och parklekar i Farsta

Den styrande blågröna majoriteten i Farsta kommer på nämndens möte i december föreslå nedläggningen av två parklekar och en fritidsgård i Farstas stadsdelsområde. Det handlar om parklekarna Fagerlid och Odlarängen och om fritidsgården i Västboda, som är den enda fritidsgården i centrala Farsta som riktar sig till högstadieungdomar. Bakgrunden till förslaget är den strama nedskärningsbudget som de blågröna lagt för 2020, till följd av förra årets skattesänkning som kostar staden över 400 miljoner kronor om året. Vänsterpartiet motsätter sig förslaget och är starkt kritiska till besparingen.

- Jag är väldigt upprörd över det här förslaget. Fritidsgården i Västboda är otroligt viktig för högstadieungdomarna i centrala Farsta, och det är också ett område där det finns många ungdomar som behöver någonstans att vara istället för att tvingas hänga runt i centrum. Man säger från den blågröna majoritetens håll att man vill satsa på trygghet i förorten för att i nästa andetag lägga ner den enda fritidsgården för högstadieungdomar i centrala Farsta. Det är ofattbart dumt, säger Marre Mayr (V), vice ordförande i Farsta stadsdelsnämnd.

Vänsterpartiet är oroliga för vad nedskärningarna kommer att betyda för det förebyggande arbetet och för barn och unga i området.

- Verksamheter som parklekar och öppna förskolor är väldigt viktiga i det förebyggande arbetet för att upptäcka föräldrar som är i behov av stöd, och att göra det i tid. Att lägga ner eller flytta på sådana verksamheter är rent av oansvarigt, och det rimmar illa med den blågröna majoritetens snack om satsningar på förebyggande insatser för att mota kriminalitet. Det här är en direkt följd av fjolårets dyra skattesänkning på över 400 miljoner kronor, och nu ser vi verkligen att det är barn och unga i våra förorter som får betala för den, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Anna Rojas Tillberg
anna.tillberg@stockholm.se