Vänsterpartiet kritiska till upphandling av fritidsgårdar i Spånga-Tensta

Den blågröna majoriteten i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd vill att driften av fyra fritidsgårdar i stadsdelen ska upphandlas. Det är fritidsgårdarna Blå Huset, Hjuset, Grottan och Folkan som är föremål för upphandlingen. Vänsterpartiet motsätter sig förslaget eftersom man menar att en upphandling riskerar att leda till en försämring av kvalitén på verksamheten.

- Det borde vara självklart att fritidsgårdarna ska drivas av kommunen som är de enda som kan garanter ungdomarna långsiktighet. Nu avsäger sig istället den blågröna majoriteten ansvaret för verksamheterna och lämnar det i privata händer. Det vore mycket bättre för ungdomarna om vi inte upphandlade fritidsgårdarna, säger Rashid Mohammed (V), vice ordförande i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd.

Beslutet väntas gå igenom på Spånga-Tensta stadsdelsnämndsmöte den 12 mars.

-
Jag hoppas att den blågröna majoriteten tar sitt förnuft till fånga och stoppar det här beslutet, säger Rashid Mohammed.

Fakta: I Spånga-Tensta stadsdelsområde erbjuds olika verksamheter och aktiviteter inom nämndens öppna fritidsverksamhet. I stadsdelsområdet finns det fem fritidsgårdar, en digital mötesplats för unga (TechTensta) och två parklekar. Alla parklekar och fritidsgårdar, förutom Blå husets fritidsgård House of Tensta, drivs i kommunal regi. Under perioder har nämndens fritidsgårdar bedrivits i olika former av regi. Senast i slutet av 2017 övergick tre fritidsgårdar från entreprenad till egen regi.

Anna Rojas Tillberg
anna.tillberg@stockholm.se