Vänsterpartiet om nedläggningen av Bromma flygplats: ”Fantastiskt!”

Regeringen meddelade idag att de avser att avveckla Bromma flygplats. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om nedläggning av Bromma flygplats och välkomnar beskedet.

- Fantastiskt, äntligen händer det! Att lägga ner Bromma flygplats är bra både för klimatet och för bostadsbyggandet i Stockholm, så det här är ett väldigt efterlängtat besked. Det är en seger för miljö- och klimatrörelsen som drivit frågan i åratal men också för alla stockholmare eftersom det är en möjlighet att bygga bort bostadsbristen, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Marken där flygplatsen ligger skulle enligt beräkningar kunna rymma över 30 000 bostäder. Vänsterpartiet vill att Stockholms stad nu agerar skyndsamt för att börja planera för bostadsbyggande.

- Nu finns ingen tid att förlora, Anna König Jerlmyr och den blågröna majoriteten bör omedelbart börja planera för ett omfattande bostadsbyggande på marken, säger Clara Lindblom.

Siri Jonsson Montin                   Anna Rojas Tillberg
Pressekreterare                           Pressekreterare