Vänsterpartiet säger nej till sänkta kulturbidrag

På dagens möte i kulturnämnden reserverade sig Ann Mari Engel (V), vice ordförande i kulturnämnden, mot förslaget som innebär sänkta bidrag för flera viktiga verksamheter i Stockholm: Teater Giljotin, Teater Galeasen, Stiftelsen K.A. Almgrens Sidenväveri, Teater Tre , Latinamerikanska Folkteatern, Fria Teatern, Riksförbundet för folkmusik och dans och Barnens underjordiska scen.

- Förslagen till sänkta bidrag är illa hanterade, dåligt motiverade och tyder på okunskap om verksamheterna. I den borgerliga majoritetens nya bidragssystem verkar det vara viktigare att kunna formulera en visionär ansökan än att kunna peka på en väldokumenterad verksamhet av hög konstnärlig kvalitet, säger kulturnämndens vice ordförande Ann Mari Engel (V).

- Även om det inte i första hand är brist på pengar inom systemet som tvingar fram dessa nedskärningar utan ganska godtyckliga bedömningar av innehållet, kan man konstatera att Madeleine Sjöstedts budget för den fria kulturen för 2013 inte ökar med ett öre, trots ökande skatteintäkter. Vänsterpartiets kulturbudget innebär en ökning med cirka 100 miljoner kronor, varav 15 miljoner kronor till det fria kulturlivet, säger kulturnämndens vice ordförande Ann Mari Engel (V).

Ann Mari Engel (V), kulturnämndens vice ordförande tel, 070-727 74 20

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/