Vänsterpartiet satsar bostadsmiljard i Stockholm

Vänsterpartiet vill ha hyresstopp för de kommunala bostadsbolagens lägenheter och ett hyrestak vid nybyggnation. Ingen ska behöva betala mer än 5800 kronor i månaden för en tvåa på femtio kvadratmeter. En miljard av Stockholms förmögenhet ska gå till att få fram fler bostäder med överkomliga hyror i Stockholm.

- Idag säljer högeralliansen marken till högstbjudande och det ger höga hyror. Vi vill istället premiera det byggbolag som kan erbjuda lägst hyreskostnad till bäst kvalité, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare.

- Stockholm ska ha en bostadsmarknad för alla Stockholmare och inte bara för dem som kan hosta upp 12 000 kronor i månaden för en etta. Därför räcker det inte med hyresstopp i befintliga bostäder. Vi måste också ha ett hyrestak för nyproduktionen, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare.

- Vi måste se till att folk har råd att bo i de bostäder vi bygger. Det är möjligt om den politiska viljan finns. Det är självklart att vi ska använda våra kommunala bostadsföretag som ett medel att vrida bostadspolitiken rätt igen i Stockholm. Våra bolag har god ekonomi och kan snabbt komma igång med byggandet, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare.

Så här blir det fler billiga bostäder med V:s förslag:

- Låt allmännyttan bygga mer – fler markanvisningar till allmännyttiga lägenheter.
- Sänkta tomträttsavgälder.
- Använd bostadsmiljarden för att bygga om kontorshus till billiga smålägenheter, bekosta energianpassning och tillgodose tillgänglighetskraven.

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad   076-122 91 03

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/