Vänsterpartiet släpper ny reklamfilm om fördelarna med moderna trådbussar

I en ny rapport från Vänsterpartiet föreslås nya trådbusslinjer för att knyta ihop de södra delarna av länet och öka tillgången på kollektivtrafik. Rapporten lanseras på ett frukostseminarium nu på morgonen, där bland andra Anna Wetzäll från Stockholms handelskammare och Clara Lindblom som är Vänsterpartiets ledamot i Exploateringsnämnden i Stockholms stad deltar. Dessutom släpps en helt ny reklamfilm som visar på fördelarna med moderna trådbussar.

- Nya trådbusslinjer ger mer kollektivtrafik för pengarna än satsningar på spårväg. Moderna trådbussar har i princip samma kapacitet som spårvagnar, men det går betydligt snabbare att få nya trådbusslinjer på plats och kostnaderna blir mycket lägre, säger Clara Lindblom (V), ledamot i Exploateringsnämnden.

- Vi behöver mer och bättre kollektivtrafik i Stockholms stad för att kunna bygga nya bostäder och se till att fler stockholmare kan lämna bilen hemma. I den här rapporten visar vi hur nya trådbusslinjer både knyter ihop länets södra delar och möjliggör byggande av nästan 30 000 nya bostäder, säger Clara Lindblom (V), ledamot i Exploateringsnämnden.

Rapporten har tagits fram av nationalekonomen Ragnar Bengtsson på uppdrag av Vänsterpartiet i Stockholms stad och landsting.

Filmen går att se här: https://vimeo.com/97720820

Clara Lindblom, led. Exploateringsnämnden     0733-86 57 67

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/