Vänsterpartiet stoppar försäljningen

Ikväll kommer Vänsterpartiet i Stockholms stad göra ett omvänt mäklarjobb – vi vill märka ut redan nu att det snart är slut på rean. Stockholmarnas gemensamma tillgångar är snart inte längre till salu. På morgonen den 2:a september kommer stockholmarna att mötas av den här konsumentupplysningen i form av skyltar och avspärrningsband. Under de senaste 8 åren har alliansen i Stockholm sålt ut en stor del av våra gemensamma tillgångar. Allmännytta, sjukhus, centrumgallerior och energibolag – allt till reapris. Det syns inte utanpå en byggnad om den ägs gemensamt eller av riskkapitalister.

-          Alliansen har kunnat sälja ut gemensamma tillgångar i det tysta – de har aldrig vågat stå för sin politik och sätta reapris-lappar på Stockholm. Vänsterpartiet står för att om vi vinner valet så är det slut på försäljningar och vi vill att stockholmarna tydligt ska se skillnaden, säger Sebastian Wiklund, stadsbyggnadsnämnden (V).

Samtidigt släpper (V) rapporten ”Vem har råd att bo i Stockholm?” och en uppdaterad kampanjsida www.hyresstopp.nu som tar fokus på den mest ingripande försäljningen av Stockholm – allmännyttan. Resultatet är att nästan hälften av alla stockholmare - och 63 % av alla kvinnor - inte klarar det genomsnittliga inkomstkravet för att få skriva på ett hyreskontrakt för en genomsnittlig nyproducerad 2a i Stockholm..

-          Frågan om vem som har råd att bo i Stockholm i framtiden borde vara valets största fråga, men alliansen försöker dribbla med ständigt nya siffror om hur mycket som byggs. Men för vem bygger de? Frågar sig Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V)

Kampanjsida:
www.hyresstopp.nu

Länk till rapporten:
Har du råd att bo i Stockholm?

Sebastian Wiklund 070 843 93 41
Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103