Vänsterpartiet vill bygga över vägarna

Som Dagens Nyheter rapporterade idag lanserar Vänsterpartiet en plan för att överdäcka E4:an i Hägersten och använda marken till bostäder. (V) har i samarbete med arkitekter tagit fram en övergripande plan för hur det nya området kan se ut. Det är ett förslag bland flera i Stockholmsvänsterns övergripande politik för att överdäcka vägar i Stockholm och på så vis skapa bättre stadsmiljö, mer grön mark och mer byggbar mark.

-          Om vi ska kunna bygga bort bostadsbristen i Stockholm måste vi tänka nytt och göra investeringar för att få upp byggtakten. Överdäckningar som denna visar hur vi både kan bygga mer bostäder i Stockholm och samtidigt skapa bättre luft och mer grön mark, säger Sebastian Wiklund, stadsbyggnadsnämnden (V). Det går att bygga ett Stockholm där fler människor får plats men som bevarar de värden som gör att så många vill flytta hit.

Se hela förslaget i  bifogade PDF:er.

Sebastian Wiklund 070 843 93 41

Om oss

Vänsterpartiet Stockholms stad. Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 13% och sitter i opposition. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.