Vänsterpartiets Stockholmsbudget: Vårt Stockholm - En rättvis, trygg och jämlik stad

Vänsterpartiet gör stora satsningar på bostäder, välfärd och omställning till en klimatsmart stad. Segregationen och klyftorna i Stockholm ska motarbetas. Därför bygger vi allmännyttiga bostäder med hyrestak på en rimlig nivå. Därför bygger vi hus på överdäckade vägar så att människor kan röra sig i staden. Därför satsar vi på utbildning så människor också kan röra sig i samhället.

-          Vi fryser hyrorna i allmännyttan, stoppar ombildningar, renoverar utan hyreshöjningar och bygger nya hyresrätter till rimliga priser. säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare. Bostadsbristen är ett av Stockholms största problem och alliansens lösningar har misslyckats om igen i snart 8 år. Den som är trött på att stå i bostadskön kan nu rösta för en förändring.

-          Stockholm glider isär och tydligast syns det i skolan. Vi satsar totalt över 1 miljard riktat till barn och unga, förskola, utbildning, fritid och kultur, säger Karin Rågsjö (V), vice gruppledare. Stockholmarna är nu rädda för att välja i valfrihetens Stockholm, för i var och varannan vinstdrivande skola och äldreboende avslöjas en ny skandal. Vi skjuter till de pengar som behövs för en bra verksamhet för alla, en budget för att slippa oron.

Vi lägger även 150 miljoner kronor i en historisk jämställdhets- och låglönesatsning i kvinnodominerade yrkesområden. Det motsvarar 5 procents lönehöjning inom Kommunals avtal för förskolan, äldreomsorgen och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Vi satsar på att överdäcka vägar för bostadsbyggande och redan i Etapp 1 ger det 1200 nya lägenheter. Mindre barngrupper på fritidshem, kostnadsfria fritidsklubbar och mindre grupper i förskola och mindre klasser i lågstadiet. Vi skapar uppsökande Community centers i sex förorter för unga arbetslösa.

Läs hela budget: Vänsterpartiets Stockholmsbudget 2014

Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103