Ytterligare vräkningar av EU-migranter trots avsaknad av nya boplatser

Idag sker ytterligare vräkningar av flera läger för EU-migranter i Stockholm. Migranterna tvångsförvisas utan några förslag på nya boplatser. Vänsterpartiet menar att tvångsförvisningarna omgående måste stoppas när alternativa boplatser saknas.

- Det är omänskligt att tvångsförvisa utsatta människor utan att erbjuda några som helst lösningar. Vi har blivit uppmanade att vi ska öppna våra hjärtan för de som är mest utsatta men i Stockholm, en av Sveriges rikaste städer och alliansens skyltfönster, ser vi vad det betyder i praktiken, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholm.

- I andra städer försöker man lösa situationen genom att titta på alternativ till att tvångsförvisa. Varför kan inte Stockholm vara lika medmänskligt, säger Ann-Margarethe Livh.

Ann-Margarethe Livh  076-122 91 03

Vänsterpartiet i Stockholms stadshus är en del av oppositionen i kommunen. Partiet har 8 mandat i Stockholms kommunfullmäktige.