15 extra miljoner till Malmöbarns sommaraktiviteter

En av Vänsterpartiets vinster i höstens budgetförhandlingar med regeringen får nu genomslag i Malmö. 200 miljoner kronor årligen ska delas ut till kommuner för att genomföra kostnadsfria sommarlovsaktiviteter för barn i åldrarna 6-15 år. För Malmös barn innebär det aktiviteter och upplevelser för 15 miljoner kronor med start redan i sommar.

Kommunstyrelsens beredning för kultur-, fritid-, och folkhälsa fattade idag beslut om att föreslå kommunstyrelsen hur pengarna ska fördelas. Det blir bland annat satsningar på simundervisning, utflykter, utökade verksamheter på fritidsgårdarna, satsningar på en badbuss, teater och musik.

– Jag tror på ett jämlikt samhälle, att klassamhället ska bekämpas och en politik som gör skillnad. Jag är jätteglad att Vänstern kan göra den skillnaden idag och för att Vänsterpartiet fått igenom en ordentlig satsning på sommarlovsaktiviteter, säger Hanna Gedin (V), ledamot i beredningen.

I Malmö växer vart tredje barn upp i fattigdom enligt Rädda Barnen och många föräldrar har dålig ekonomi eller otrygga anställningsvillkor. Sommaren slår särskilt hårt mot barn till ensamstående, arbetslösa eller föräldrar med otrygga anställningar. Därför är det särskilt viktigt att satsningarna når de barn som annars inte får del av samhällets resurser.

– För en del barn innebär sommaren sol- och badsemestrar med familjen men för alldeles för många barn innebär sommaren frustration och ensamhet. Det ska inte spela någon roll vem din förälder är, alla barn ska ha rätt till en bra uppväxt. Sommarlovssatsningen är ett första steg men det krävs mycket mer av regeringen, det krävs en politik som på alla plan utjämnar inkomstskillnaderna, säger Hanna Gedin.

För mer info, kontakta

Hanna Gedin, 0709-845661