63 000 kronor i månaden är orimligt

På dagens kommunstyrelsemöte beslutades att höja de redan höga politikerarvodena. Vänsterpartiet reserverade sig, som enda parti, mot beslutet och motsätter sig att de redan höga kommunalrådslönerna höjs under de kommande åren.

I förslaget föreslås en uppräkning med en procentsats av motsvarande en genomsnittlig kommunanställd. Denna princip, att använda procentuppräkning, gör att skillnaderna mellan högavlönade och lågavlönade ökar.

– Ska det överhuvudtaget ske en uppräkning ska den baseras på en genomsnittlig löneökning i kronor. Då skulle inte löneklyftorna öka, säger Carlos Gonzalez (V), ledamot i kommunstyrelsen.

– Det är orimligt att en heltidspolitiker ska tjäna så mycket mer än en genomsnittlig inkomsttagare. Att vara politiker är ett förtroendeuppdrag och inkomsten ska stå i relation till vad en genomsnittlig löntagare tjänar. 63 000 kronor i månaden är ett alldeles för högt arvode för ett kommunalråd, säger Carlos Gonzalez.

För mer info, kontakta

Carlos Gonzalez, 0704-82 44 30