ARBETE, RÄTTVISA, VÄLFÄRD – parollerna i Vänsterns demonstrationståg

På dagens demonstration talar bl.a. Hanna Thomé (V) kommunalråd med ansvar för antidiskriminering och kultur.

– Vänsterpartiet är det enda partiet som vill stoppa vinstuttag ur vår gemensamma välfärd. Det svenska systemet med vinster i välfärden är extremt vid en internationell jämförelse. Vi vet att vi har majoriteten av Sveriges befolkning i ryggen när vi säger – skattemedel ska gå till skola, vård och omsorg, inte till riskkapitalister! säger Hanna Thomé (V).

– Det behövs fler och inte färre händer i välfärden. Det är skandal hur den borgerliga femklövern i Region Skåne raserat vår sjukvård. De har slaktat den, privatiserat den och vägrar dessutom att ta något som helst politiskt ansvar. Vi kräver förstärkningar till sjukvården nu! säger Hanna Thomé (V).

Hanna Thomé talar klockan 11.45 på Möllevångstorget. Hennes tal finns tillgängligt på Möllevångstorget under demonstrationen och finns därefter på Vänsterpartiet Malmös hemsida (http://malmo.vansterpartiet.se).

Nedan följer information om dagens arrangemang och hållpunkter:

-          Samling kl. 11.00 på Möllevångstorget.

-          Vänsterpartiet Malmös kommunalråd Hanna Thomé talar kl 11.45 på Möllevångstorget.

-          Folkfest i Slottsparken avslutar traditionsenligt tåget kl. 13.00 - 16.00. Det blir musik med bl.a. Hanouneh och Lide Najs.

-          Huvudtalare i Slottsparken är Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare och Jenny Bengtsson från Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse.

Arrangörer: Vänsterpartiet Malmö, Ung Vänster Malmö, Vänsterns Studentförbund i Malmö i samarbete med ABF Malmö.

Journalister är välkomna att följa hela arrangemanget.

Hanna Thomé, 0709-13 46 61

Hanna Gedin, pressansvarig, 0768-68 61 24