Avgå Carl Bildt!

Idag på 1 maj sätter vi solidariteten i centrum - den gemensamma kampen för gemensamma intressen. Solidariteten med kamrater i resten av världen som kämpar mot förtryck och diktatur. Av den anledningen väljer Vänsterpartiet i Malmö också att lyfta fram avgångskravet mot utrikesminister Carl Bildt.

Under sin tid som styrelseledamot i Lundin Oil togs beslut om att investera i oljeutvinning i Ogadenprovinsen, Etiopien, trots att en undersökning av hur de mänskliga rättigheterna i området från 2005 rådde bolaget att inte investera där på grund av den förfärliga situationen för befolkningen. Istället för att dra sig ur påbörjades detta projekt.

-         Det har gått allt för många år nu. År av fördrivning, brända byar, uteblivna mattransporter. Det är dags att Fredrik Reinfeldt tar sitt ansvar för detta pågående folkmord och hittar en ny utrikesminister. Avgå Bildt! säger Daniel Sestrajcic (V) ordförande i Vänsterpartiet Malmö.

För mer information kontakta:

Patrik Strand 0703-95 82 98

Sara Svensson 0709-13 44 10