Badhus i Malmö som möter behovet av simmöjligheter för Malmöborna

På dagens kommunfullmäktige beslöt ett enhälligt fullmäktige att bygga ett upplevelsebad i Hyllie. Badet innehåller alla de funktioner som Malmöborna och föreningslivet i Malmö har ett behov av. Efter den återremittering som Vänsterpartiet och Socialdemokraterna fick igenom för en månad sedan har vi nu landat i denna lösning. Fullmäktige har därför också beslutat att utreda en placering av en simarena på Stadionområdet.

– Vi presenterar här ett förslag som vi tror kan möta såväl behovet av ökad simkunnighet, behovet av mötesplatser och fritidsmöjligheter och som kommer täcka föreningarnas behov och hjälpa föreningarna i Malmö att utveckla sin verksamhet och engagera fler unga i idrotten. Badet i Hyllie innehåller en 50 metersbassäng, två undervisningsbassänger, en hoppbassäng, en familjedel med småbarnspool, varmpool, bassänger med ökad tillgänglighet för rörelsehindrade, utomhusdel och vattenrutschbanor, bubbelpool, bastu, relaxavdelning och gym, säger Martina Nilsson (V) Fritidskommunalråd.

– Malmö är en stad med hög barnfattigdom, en stad med låg simkunnighet. 32 % av barnen i Malmö är i årskurs fem inte simkunniga. För att öka simkunnigheten krävs såväl ordentligt med undervisningsmöjligheter som förutsättningar för vattenvana. Något som det här förslaget tillgodoser med såväl undervisningsbassänger som en plask - och lekdel. Vi bygger nu en badanläggning som gör att barnfamiljer spenderar sin lediga söndag på badet vilket ger barn möjligheter till vattenvana och i förlängningen simkunnighet, fortsätter Martina Nilsson, (V) Fritidskommunalråd.

Martina Nilsson (V): 0709-16 17 09

Sara Svensson, presskontakt: 0709-13 44 10