Bred uppslutning på 8 mars i Malmö

Onsdagen den 8 mars bjuder en rad olika organisationer in till en demonstration och till ett efterhäng för att uppmärksamma den internationella kvinnodagen.

Årets paroll är ”Internationell solidaritet – alla kvinnors kampenhet. Från Aleppo till Warszawa, från Kabul till Malmö”.

Uppslutningen ser ut att bli stor. Samling för demonstrationen är på Gustav Adolfs torg klockan 17. Demonstranterna uppmanas att ta med sig kärleksförklaringar till vårdpersonalen på sjukhuset som ska kärleksbombas när demonstrationen passerar förbi.

Efterhänget på Inkonst startar klockan 18.30. Under kvällen blir det bland annat panelsamtal med Diana Mulinari (professor i Genusvetenskap), Martina Skrak (kommunalråd V och vinnare av Svenska Jämställdhetspriset), Monica Collins (RFSL Newcomers), Elham Shaktour (lärare med erfarenhet av feministisk kamp i Palestina) samt Nikola Maka (Womens Strike, den internationella organisation som bl.a. varit med och ordnat Womens March i USA och protester mot Polens hot mot aborträtten).

Feministen och antirasisten Rossana Dinamarca kommer att vara DJ och klockan 21 uppträder rapparen Gnučči med Amber Valent.

Arrangerande organisationer:

Vänsterpartiet Malmö, F! Malmö, Ung Vänster, Unga Feminister, Feminism För Unga (FFU), BAM!, ABF, Kvarnby Folkhögskola, Malmö FN-förening, Kvinnorättsförbundet, Latinamerikagrupperna Skåne, Vänsterns Studentförbund, Grupp 194, International Womens March, Dotterbolaget, Malmö kvinnor och barn förening (MKBF), Kvinna till Kvinna Malmö/Lund

Mer info:

Emma-Lina Johansson, arrangörsgruppen, 0739-828213