Demonstration mot polisens kvinnoregister

Lördagen den 20 december

klockan 15:00 på Davidhalls torg i Malmö

Den här veckan avslöjade Ekot att polisen i Södertörn i tio års tid fört ett hemligt register över våldsutsatta kvinnor. Kvinnor som varit utsatta för våldsamma män och som sökt sig till polisen för hjälp har blivit benämnda med kränkande och nedvärderande beskrivningar. Våldsoffer har registrerats och misstänkliggjorts.

På lördag anordnas en demonstration mot polisens kränkande registrering. Initiativtagare till demonstrationen är malmöborna Felicia Mulinari och Tom Oliver Jacobson.  Mer information om demonstrationen finns via Facebook https://www.facebook.com/events/348727698665847/ #inteminpolis

– Vi anordnar en manifestation för att många känner sig otrygga av sexism och rasism hos de som har våldsmonopol. Våldtagna och misshandlade kvinnor ifrågasätts, hånas och misstänkliggörs. Och det är inte länge sedan registeret över romer avslöjades. Polisens sexistiska och rasistiska agerande är inte längre enskilda händelser utan strukturellt. Denna polis skyddar inte oss. Denna polis är inte min polis, säger Felicia Mulinari, en av demonstrationens arrangörer

En av de inbjudna talarna är Vänsterpartisten Martina Skrak som också är jämställdhetskommunalråd i Malmö stad.

– Registeret visar tecken på en kvinnosyn som är helt oacceptabel. Vi kräver krafttag för att återupprätta förtroendet för polisen. Som utsatt kvinna ska jag känna mig trygg när jag vänder mig till myndigheterna och mötas av stöd, kunskap och professionalism. Det här registret vittnar om allt annat, säger Martina Skrak, Vänsterpartiet

För mer information, kontakta:

Talare: Martina Skrak (V) 0708-161 709

Arrangörer: Felicia Mulinari 0703-860 591, Tom Oliver Jacobson 0736-520 604