Demonstrera för en human flyktingpolitik på FN-dagen mot rasism

Idag, på FN-dagen mot rasism och diskriminering, demonstrerar malmöbor för en human flyktingpolitik. Demonstrationen samlas kl 17.00 på Möllevångstorget och avgår mot Gustaf Adolfs torg.

Demonstrationen är ytterligare ett sätt att uppmärksamma att den svenska regeringen fortsätter godkänna utvisningar till Afghanistan, ett land som till och med UNHCR bedömer som osäkert och utrikesdepartementet avråder svenskar att åka till.

Hanna Thomé, vänsterpartistiskt kommunalråd med ansvar för antidiskriminering talar på demonstrationen när den anländer till Gustaf Adolfs torg och kommer bland annat beröra polisens REVA-projekt och regeringens mål att öka antalet utvisningar med 25 %.

-          I en tid när rasistiska partier ökar, när allt fler väpnade konflikter uppstår så väljer regeringen att de polisiära krafterna ska fokusera på att hitta och utvisa en av de mest utsatta grupperna i samhället. Så bygger man inte ett samhälle som har respekt för de mänskliga rättigheterna, säger Hanna Thomé, Vänsterpartiet Malmö.

Demonstrationen arrangeras av Vänsterpartiet Malmö, Centrum mot rasism, Asylgruppen Malmö, Tamam, Ungdomar mot rasism, Aktion mot deportation.

Hanna Thomé 0709-13 46 61

Sara Svensson, presskontakt 0709-13 44 10