Det är rätt att visa sin avsky mot rasismen när Sverigedemokraterna håller torgmöte

Imorgon, den 10 mars kl 13.00, håller Sverigedemokraterna ett torgmöte på Stortorget i Malmö för att prata om ”otryggheten” i Malmö. Inbjuden huvudtalare är Sverigedemokraternas internationella sekreterare tillika riksdagsledamot Kent Ekeroth. Ekeroth har gjort sig känd som en hårdför islamfientlig sverigedemokrat och är även den sverigedemokrat i ledande ställning som har haft kontakter med rasistiska organisationer som English Defence League. Ekeroth har även tydliga kopplingar till nätverket Counterjihad som terroristen Anders Behring Breivik har tagit mycket inspiration ifrån i sitt manifest.

En mängd organisationer och enskilda kommer att vara där för använda sin grundlagsskyddade rätt att visa sin avsky mot Sverigedemokraternas politik. Även vänsterpartister deltar i protesterna mot den rasism som växer och bl.a. manifesteras genom Sverigedemokraternas politik.

Klockan 10.00 delar Vänsterpartiet ut flygblad på Möllevångstorget för diskutera kampen mot rasismen.

– Kampen mot rasismen pågår varje dag. En dag som denna, när Sverigedemokraterna visar upp sin bruna människosyn offentligt, är det viktigt att stå upp för rättvisa och solidaritet. Ett bättre samhälle bygger vi genom att minska klassklyftorna och inte genom att misstänkliggöra alla muslimer och driva en rasistisk flyktingpolitik som Kent Ekeroth gör, säger Pål Brunnström, styrelseledamot i Vänsterpartiet Malmö.

– I Sverige är den strukturella rasismen vardagsmat. Den bärs upp av myndigheter och av de flesta partier i Sverige. Mycket av Sverigedemokraternas politik genomförs nu, fast förslagen kommer från annat håll. Kampen mot all rasism är en oerhört central fråga för Vänsterpartiet. När Sverigedemokraterna har torgmöte i min stad är det självklart att jag är där, för att visa min avsky mot ett rasistiskt parti vars högsta prioritet är att misstänkliggöra alla oss med annan bakgrund, säger Jallow Momodou, Vänsterpartiet Malmö.

Pål Brunnström 0707-17 13 91

Jallow Momodou 0707-57 75 68