Dialogen och engagemanget ska ta plats - kommunen måste kunna bättre!

På måndagskvällen fick föräldrar till barn på Sorgenfriskolan veta att träd skulle fällas på skolgården för att göra plats för den nya konstgräsplanen som ska byggas i skolområdets östra del. Vänsterpartiet välkomnar föräldraengagemanget.

Det är uppenbart att dialogen mellan förvaltningarna och föräldrarna brustit. Det är politiskt viktigt att förvaltningarna i Malmö kan samarbeta kring dialog, samråd och medborgarinflytande när man har projekt tillsammans. Det är ytterst beklagligt att man inte på ett tidigare stadium involverat föräldrar för att diskutera alternativa lösningar.

- Ett stort tack ska gå ut till alla de föräldrar och barn som engagerat sig och genom sina aktioner sett till att trädfällningen tillfälligt stoppats och att frågan uppmärksammas, säger Daniel Sestrajcic ordförande i Vänsterpartiet Malmö.

För Vänsterpartiet är det viktigt att barnens perspektiv är vägledande och avgörande. Skolgården är en del av skolbarnens arbetsplats och en schysst utemiljö för våra barn är något vi värnar. Vi värnar också att alla barn i Malmö ska få tillgång till  förskoleplats och att alla barn ska ha rätt till ett rikt fritidsliv med bland annat möjlighet att spela fotboll också i innerstaden. Det är tre bitar som alla borde kunna gå att lösa och inte ställas emot varandra.-

- Därför är det bra att processen tillfälligt är stoppad. Det får bli en vända till, säger Daniel Sestrajcic. Alla konsekvenser måste utredas. Det kan vara så att det finns andra möjligheter, till exempel genom att göra fotbollsplanen något smalare, kompensera skolgården med annan grönska eller att beskära träden så att de kan stå kvar.

Malmö ska vara en kommun där man som medborgare ska ha möjlighet till inflytande på frågor som berör en - det kan inte bara vara ord utan också något som kommunen måste kunna möte i praktisk handling.

- Den första prioriteten nu är att se till att alla krafter sätts till för att hitta praktiska lösningar i den här frågan - men nästa steg måste vara att se till att kommunen tar medborgarinflytande på allvar och faktiskt ser till att alla berörda blir informerade och involverade på ett mycket tidigare stadium, avslutar Daniel Sestrajcic ordförande i Vänsterpartiet Malmö.

Daniel Sestrajcic, ordförande Vänsterpartiet Malmö 0768-51 91 10