Dubbelbeskatta inte MKB:s hyresgäster

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade igår att plocka ut 30 miljoner kronor av bostadsbolaget MKB:s vinst. På detta sätt väljer kommunledningen i Malmö att återigen dubbelbeskatta MKB:s hyresgäster. 30 miljoner skulle istället kunna användas till att minska hyreshöjningar eller öka bostadsbyggandet.

Vänsterpartiets riksdagsledamot och bostadspolitiska talesperson, Nooshi Dadgostar, är på besök i Malmö för att träffa bostadspolitiska aktörer. Hon är kritisk mot kommunledningen i Malmö och beslutet att göra ett stort vinstuttag. I en interpellation i riksdagen, med bostadsministern Mehmet Kaplan, ställde hon nyligen en fråga om vinstuttag ur allmännyttan.

– Lagstiftningen är idag helt otillräcklig. Den behöver garantera att hyresgästernas pengar stannar kvar i bolaget. I ett läge där vi behöver bygga minst 70 000 bostäder per år i Sverige är det oansvarigt att slösa med allmännyttans resurser, säger Nooshi Dadgostar.

– Det är inte rimligt att de som råkar vara hyresgäster i en kommun betalar mer för välfärden än kollektivet av skattebetalare. Jag beklagar att ledningen i Malmö använder sig av allmännyttan som en kassako och jag beklagar att regeringen inte vill vidta några åtgärder. Vänsterpartiet kommer att fortsätta arbetet för att begränsa vinstuttagen ur allmännyttan, både lokalt och nationellt, säger Nooshi Dadgostar.

Nooshi Dadgostar, bostadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet, 073- 669 49 91

Hanna Gedin, presskontakt, 070-984 56 61