En fråga om jämställdhet - gör Malmö till föräldrarnas stad

Vänsterpartiet vill att Malmö Stad tar fram konkreta åtgärder för att det ska bli lättare att kombinera jobb och föräldraskap för de anställda. Imorgon, på internationella kvinnodagen, lägger Vänsterpartiet en motion om att Malmö ska bli föräldrarnas arbetsgivare.

En undersökning från Försäkringskassan visar att vuxna i förstahand vänder sig till sin mamma för att berätta något, endast 10 % väljer sin pappa. Liknande tidigare undersökningar visar att barn i första hand väljer sin mamma för att få tröst. Det finns en koppling mellan anknytning och uttag av föräldraledighet enligt Försäkringskassan.

Jämställdhetsindex från 2016 visar att Malmö är en av de kommuner som ligger sämre till vad det gäller ett jämnt uttag av föräldraledigheten, på plats 257 av 290 kommuner. Det finns även tendenser som visar att föräldralediga i Malmö halkar efter i löneutvecklingen.

Det obetalda arbetet ökar när familjen får barn och det är kvinnor som gör majoriteten av arbetet. Kvinnors dubbelarbete påverkar kvinnors löner och hälsa.

– Malmö stad är en stor arbetsgivare och arbetsgivare ska ta ansvar för att se till att föräldraskap och jobb går att kombinera. Vi vet att det är många kvinnor som slits i stressen mellan jobb och omsorg om barnen. Vi vill att Malmö ska vara proaktiva och jobba med konkreta förändringar som t.ex. flextid, möjlighet till påverkan av schemat, ledighet för att vara med i skolan men också att det finns en uppmuntrande attityd från chefer och kollegor. Pappor ska aktivt uppmuntras till föräldraledighet, säger Martina Skrak (V) kommunalråd.

För mer information, kontakta:
Martina Skrak 0708-161709
Motionen bifogad​