En skola och förskola för alla kräver genuspedagogik

Under onsdagen har partiledarkandidat Rossana Dinamarca (v) besökt Malmö för att studera den genuspedagogiska satsningen som kommunen har.

Onsdagen den 31 augusti  har vice ordförande och partiledarkandidat  Rossana Dinamarca (v) tillsammans med jämställdhetskommunalrådet Martina Nilsson (v) besökt Forsknings och utvecklingsenheten i Malmö för att diskutera skolutveckling, språk och genus samt gjort ett studiebesök på Rörsjöns förskola för att titta på verksamheten i praktiken.

- Vi är stolta över det arbete och de satsningar som görs i Malmö på jämställdhet och i synnerhet gällande genuspedagogiken, och jag är glad över att få visa det för Rossana. Hon kommer ju kanske vara en av de viktigaste personer i formandet av framtidens vänsterparti, säger Martina Nilsson (v) jämställdhetskommunalråd Malmö

- Förskolan och skolan spelar en viktig roll för att bryta könsrollsmönster, som begränsar våra barn. Tyvärr har det alltför ofta visat sig att könsroller konserveras, därför spelar genuspedagogiken och medvetenheten bland lärarna en viktig roll, säger Rossana Dinamarca vice ordförande vänsterpartiet

- Vi ser hur ett arbete med genuspedagogik är viktigt eftersom det påverkar hur våra barn och elever mår och såväl språkutveckling som resultat i skolan. Vi kan inte tigande se på medan flickor mår allt sämre i skolan och killarnas betyg rasar, säger Martina Nilsson

- Jag vill se genusmedvetenhet  blir en självklarhet i alla landets förskolor och skolor. Då behövs att genuspedagogik ingår i samtliga lärarutbildningarna, är del av kompetensutveckling  och att det finns genuspedagogtjänster. Det är bra att Malmö visar framfötterna, avslutar Rossana Dinamarca