En skolorganisation är inte allt - det krävs mycket mer

Idag debatteras Malmös nya skolorganisation i kommunfullmäktige. Vänsterpartiet har ställts sig bakom förslaget till omorganisation. Vänsterpartiet ser att förskolans och skolans stora problem är segregationen som orsakas av det så kallade fria skolvalet och de privata förskolorna och skolorna. Detta kan vi i Malmö inte påverka men vi måste försöka minimera de negativa effekterna. Kommunfullmäktige fattar nu beslut om att omorganisera förskole- och skolverksamheten men detta är bara ett ramverk.

– Det går inte att lösa resursbrist med en omorganisation och den nya organisationen måste ges ett förändrat innehåll jämfört med idag. Det är glädjande att vi i samband med omorganisationen kan tillföra nya resurser genom vår riktade skattehöjning nästa år. Ska vi uppnå bättre lärandemiljöer i förskola och skola för våra barn så krävs mer resurser. En omorganisation gör ingen skillnad i sig, säger Anders Skans, (V) gruppledare i kommunfullmäktige.

– Förskolans betydelse för barns lärande och därmed för hela utbildningssystemets resultat är grundläggande och därför behövs en röd tråd inom det pedagogiska uppdraget från förskolan och uppåt. Forskningen visar att en förskola med hög kvalitet kan göra skillnad för barn som kommer från studieovana hem. En förskolesatsning är den bästa investeringen. Förskolan har ofta kommit i bakgrunden, med en egen nämnd och förvaltning kan dess status höjas, avslutar Anders Skans (V) gruppledare i kommunfullmäktige.

Anders Skans 0709-13 06 12

Sara Svensson, presskontakt 0709-13 44 10