En välfärd utan vinstintresse är målet – välkomna till samtal under måndagskvällen

Ikväll, den 28 januari diskuteras hur vi når målet om en välfärd utan vinstintresse. Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt samtalar med Malmös jämställdhetskommunalråd Martina Nilsson och ordföranden i LO Skåne Jimmy Runesson. Samtalet börjar klockan 19.00 på Ungdomens hus, Norra Skolgatan 10B. Journalister är välkomna under hela kvällen.

– Om vi lyckas mota bort vinstintresset från välfärden, vilket jag verkligen tror att vi kommer lyckas med, har vi också satt stopp för den privatiseringsvåg som sköljt över Sverige under årtionden. Vi får på så vis en välfärd där varenda skattekrona går dit den var avsedd, samtidigt som vi får ett samhälle som i högre utsträckning bygger på gemensamma demokratiska lösningar, säger Jonas Sjöstedt partiledare Vänsterpartiet.

– Privatiseringarna är ett lågintensivt krig mot kvinnor. Verksamhet som privatiseras innebär både att resurser som borde satsas inom kvinnodominerade sektorer istället blir vinst i privata fickor. Vi ser hur mödravården har försämrats i Skåne, födande mödrar hinner ej få smärtlindring pga personalbrist för att bara ta ett exempel, säger Martina Nilsson (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet.

– De tre största vårdföretagen i Malmö gör uppskattningsvis en vinst på närmre 26 mkr om året på att bedriva privat äldreomsorg, vinst på skattepengar. Det är en myt att jämställdheten skulle gynnas av privatiseringar, de största företagen har total mansdominans i sina styrelser, löneutvecklingen är sämre för de anställda, anställningsvillkoren är sämre och meddelarfriheten försvinner. I Malmö visar vi att det går att göra annorlunda och vi har höjt kvinnors låga löner, värnar meddelarskyddet och man har rätt att arbeta heltid, avslutar Martina Nilsson (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet.

För mer information kontakta:

Patrik Strand 0703-95 82 98, presskontakt

José Gutierrez, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 0722-07 35 53