Fackelmanifestation mot nazism

Torsdagen den 9 november uppmärksammas minnesdagen av offren för Novemberpogromen, även känt som Kristallnatten, då hundratals judar 1938 mördades och tiotusentals fördes till koncentrationsläger.

På 1990-talet startade Vänsterpartiet manifestationer över hela landet till minnet av Kristallnatten, manifestationerna var ett svar på den då växande högerextremismen. Idag ser vi återigen att högerextremismen har tagit steget ut på gator och torg och in i finrummen och hotar individer såväl som demokratin.

Mirjam Katzin, ordförande för Vänsterpartiet Malmö och ledamot i Svenska kommittén mot antisemitism, kommer att tala på manifestationen.

– Att minnas offren och att protestera mot rasism och nazism är en viktig motståndshandling. I dessa tider, när nazister marscherar på våra gator och torg, begår terrorbrott och sprider skräck bland många av oss, är det en styrka att mötas och visa solidaritet med varandra. Vi är så många fler, nazismen får aldrig normaliseras, säger Mirjam Katzin.

När och var? Torsdagen den 9 november kl. 17-18 på Möllevångstorget.

Vem? Manifestationen, som arrangeras av Vänsterpartiet och Ung Vänster i samarbete med ABF Malmö, är öppen för alla.

Mer info, kontakta:

Mirjam Katzin, 0703-07 28 88