Feministisk fest mot vinster i välfärden

Lördagen den 21 september ordnas landsomfattande aktioner mot vinster i välfärden. Klockan 19 anordnar Malmös feministiska nätverk och ABF en feministisk fest mot vinster i välfärden. Festen äger rum på Moriskan och är öppen för allmänheten. Kvällen börjar med samtal, brandtal, musik och uppvisningar och övergår i sprudlande dans med Klubb Utopin.

Några av kvällens talare är jämställdhetskommunalrådet Martina Skrak (V) och författaren och debattören Nina Björk. Dessutom medverkar bland andra Bianca Kronlöf, Metaforbrottning och Dotterbolaget.

– Välfärden dräneras på resurser och kvinnorna är de stora förlorarna. Välfärden är kvinnodominerade arbetsplatser där anställda nu får springa snabbare och stressa mer. Istället för att satsa på välfärden går våra skattepengar till vinst i privata vårdföretag, en vinst på 8,7 miljarder – vilket motsvarar 22 000 undersköterskor. Nej till vinst i välfärden är en feministisk fråga, säger Martina Skrak (V).

– Jag tycker att detta är en så otroligt enkel fråga - mänsklig svaghet ska inte vara en potentiell vinstkälla! Pengar vi gemensamt har samlat ihop för att ge människor vård och omsorg ska inte kunna gå till enskildas fickor, säger Nina Björk.

Mer info om lördagens arrangemang hittar du här:

För info, kontakta:

Martina Skrak, jämställdhetskommunalråd, 0708-16 17 09