Från kristallnatten till Utöya – manifestation mot högervåld fokus på årets fackeltåg

Onsdagen den 9 november klockan 18.00 på Gustav Adolfs torg samlar Vänsterpartiet, Ung Vänster och Vänsterns studentförbund tillsammans med många andra arbetarrörelseorganisationer alla de som vill manifestera mot högervåld idag och förr.

Fackeltåget som inleds och avslutas med tal från bl.a. Daniel Sestrajcic kulturkommunalråd (V) har i år fokus på samtidens allt brutalare högervåld där terrormassakern på Utöya i somras naturligtvis står i centrum.

– I somras chockades vi av det rasis­tiska dådet på Utöya i Norge, där Anders Behring Breivik - tidigare medlem i den norska motsvarigheten till Sverigede­mokraterna - massakrerade 84 ungdo­mar från den norska arbetarrörelsen. Vår uppgift som anti-rasister och anti­fascister måste vara att i alla sådana lägen säga ifrån och mobilisera till motstånd mot rasistiska tankegångar och rasistisk poli­tik oavsett var den kommer ifrån, säger Daniel Sestrajcic (V) kulturkommunalråd.

– I Malmö ser vi hur rasismen och främlingsfientligheten växer sig allt starkare. SD får fler röster, serieskytten för ett år sedan spred skräck bland oss Malmöbor och det lyfts politiska krav på prov-medborgarskap. Denna utveckling måste stoppas. Vi som samlas på onsdag i kristallnattsmanifestationen är med och visar att nu är det nog, säger Morgan Svensson (V) ordförande i Vänsterpartiet Malmö.

Morgan Svensson, 0727-45 66 06

Daniel Sestrajcic, 0768-51 91 10