Hanna Gedin nyvald vikarie på posten som jämställdhetskommunalråd i Malmö Stad

Den 7 februari börjar Hanna Gedin att arbeta som Vänsterpartiets vikarierande kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritid. Martina Nilsson kommer då att vara föräldraledig under resten av året.

Hanna Gedin sitter i kommunfullmäktige och i kommunstyrelsen. Hon har ett stort engagemang för social rättvisa och jämställdhet. Politiskt engagerade blev hon på en stadsbuss i Lund, 15 år gammal. Till vardags arbetar Hanna som jurist på Hyresgästföreningen, där hon företräder hyresgäster i tvister mot hyresvärdar. Hanna brinner för ett solidariskt samhälle med plats för alla.

– Mitt mål är att driva jämställdhetsarbetet framåt och ännu närmare målet om en jämställd stad. Det är inte ok att Malmö Stad som en av de största arbetsgivarna fortfarande har så hög andel timanställda. Det är inte ok att Malmö Stad som den största bidragsgivaren till föreningslivet fördelar bidragen så olika till pojkar och flickor. Det är inte ok att Malmö Stads skolor inte är jämställda. Vi har kommit en bra bit på väg och bl.a. detta ska jag arbeta för att förbättra än mer under mitt år på kommunalrådsposten, säger Hanna Gedin, vikarierande jämställdhets- och fritidskommunalråd.

– Bostadsfrågan är en av de frågor som jag brinner mest för. I en stad som Malmö där bostadsdiskrimineringen är stor behöver vi göra stora insatser. Vi i Vänsterpartiet har varit drivande i att starta upp bl.a. Boplats Syd och jag ser framemot att få fortsätta utveckla detta system där transparensen är i fokus och inte folks efternamn, säger Hanna Gedin, vikarierande jämställdhets- och fritidskommunalråd.

Hanna Gedin finns tillgänglig för frågor under kommunfullmäktige på onsdag den 21 december.

Hanna Gedin: 0737-00 91 78

Martina Nilsson: 0708-16 17 09