Hatbrott i fokus på regnbågsveckan för HBTQ-vänstern

Ökningen av hatbrott har diskuterats flitigt i Malmö under de senaste åren. Hatbrott riktas bl.a. mot HBTQ-personer. Ingen ska behöva känna rädsla för att kränkas utifrån den man är. Idag är det få hatbrottsanmälningar som leder till åtal och mörkertalet är stort. Flera händelser i Malmö har gjort att förtroendet för Malmöpolisen har minskat inom hbtq-världen.

Det vänsterpartistiska kommunalrådet Hanna Thomé med ansvar för antidiskriminering ser behovet av samling och en uppryckning i arbetet. Onsdagens seminarium är ett bra sätt att lyfta diskussionen.

– I det nya samverkansavtalet med polisen valde vi vänsterpartister att särskilt trycka på arbetet mot hatbrott, då detta verkar ha kommit i skymundan inom polisen enligt den senaste medierapporteringen och inte varit reglerat i samverkansavtalet, säger Hanna Thomé (V) kommunalråd med ansvar för antidiskriminering.

I en diskussion mellan polisens utbildningsansvariga Susanna Gosenius och Sofia Kuno från RFSL:s nationella brottsofferjour går vi till djupet i diskussionen om vad som behöver göras för att öka anmälningarna, åtalsfrekvensen och minska förekomsten.

Hur vi bekämpar hatbrott? Arrangeras onsdagen den 29 augusti kl 18:30 – 20:00 på ABF Spånehusvägen 47, sal A

Hanna Thomé 0709-13 46 61