Internationella kvinnodagen samlade närmre 700 demonstranter till stöd för lika lön

”Lika lön – oavsett kön” var den paroll som ikväll samlade närmare 700 Malmöbor för att uppmärksamma de könsorättvisor som finns. Rossana Dinamarca, riksdagsledamot för Vänsterpartiets var huvudtalare på Möllevångstorget. I sitt tal lyfte Dinamarca förutom kravet på 6 timmars arbetsdag, det viktiga arbete som kvinnojourer runt om i Sverige gör.

Vänsterpartiet kräver ett statligt grundbidrag till jourverksamheten som hjälper de tiotusentals kvinnor som årligen i Sverige blir utsatta för mäns våld. Malmö är en av få städer som har ett ordentligt upparbetat kommunalt kvinnofridsarbete, men de frivilliga kvinnojourerna är viktiga.

– Vi vill satsa 200 miljoner kronor om året på ett ordentligt statligt stöd till kvinnojourerna. Vi ser att det skiljer från kommun till kommun i vad kvinnojourerna får. Det är inte acceptabelt. Bostadsort får aldrig vara avgörande för vilket stöd den utsatta kvinnan får, säger Rossana Dinamarca (V) huvudtalare på 8 Mars.

För mer information kontakta:

Rossana Dinamarca: 0702-54 24 15

Busi Dimitriu: 0702-22 49 62