Jonas Sjöstedt besöker Malmö

Onsdagen den 10 maj besöker Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt Malmö. Under dagen kommer han att träffa SFI-elever på Komvux Södervärn, anställda på kvinnokliniken och hålla ett rundabordssamtal med nyckelpersoner i arbetet mot grova våldsbrott. Dagen avslutas med ett öppet möte på Panora.

Kvinnosjukvården är otillräcklig och Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna med regeringen haft ett tydligt fokus på kvinnors hälsa.

– När sjukvården saknar resurser sätts kvinnors hälsa på undantag. Till exempel ser jag med oro på situationen i den skånska förlossningsvården. Vänsterpartiet har i förhandlingarna med regeringen fått igenom en satsning på ökade resurser till förlossningsvården, men det kommer att behövas mer, säger Jonas Sjöstedt.

Rundabordssamtalet om grova våldsbrott syftar till att belysa problem och hitta lösningar. Deltar gör bland andra representanter från polisen, Tullverket och socialtjänsten.

Klockan 18.30 hålls ett öppet möte med Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet Malmös ordförande Mirjam Katzin. Mötet fokuserar på den ökande ojämlikheten, att Sveriges ekonomi går bra, men att det är långt ifrån alla som får del av det.

Journalister är välkomna att närvara under dagen, dock inte under själva besöket på Kvinnoklinken där eventuella intervjuer istället kan ske i anslutning till besöket.

Program:

13.15-14.15, Besök på SFI, Komvux Södervärn, Spårvägsgatan 9

14.40-15.40, Besök på Kvinnokliniken, Jan Waldenströms gata 47. Vänsterpartiets gruppledare i region Skåne, Sara Svensson, närvarar under besöket.

16.00-17.15, Rundabordssamtal om grova våldsbrott, ABF, Spånehusvägen 47. Mötet är öppet för media, men inte öppet för allmänheten.

18.30-20.00, Öppet möte, Panora, Friisgatan 19D https://www.facebook.com/events/513724048752058/

För mer information, kontakta:

Hanna Gedin, pressekreterare för Vänsterpartiet Malmö, 0709-845661