Jonas Sjöstedt talar i Malmö på 1 maj

Söndagen den 1 maj firar Vänsterpartiet Malmö arbetarrörelsens högtidsdag. Talare är bland andra Jonas Sjöstedt som håller sitt första 1maj-tal i Malmö i sedan han blev partiordförande. Han talar i Slottsparken ca klockan 13. Det väntas stor uppslutning kring demonstrationståget – 2015 slöt över 5000 personer upp i Vänsterpartiet Malmös firande.

Årets paroll är Bygg välfärd, inte murar - tillsammans gör vi skillnad. Murarna mellan människor blir allt högre. Istället för att bygga solidariteten och välfärden starkare bygger regeringen murar mot människor på flykt och högerpartierna vill sänka lönerna för redan lågavlönade.

Demonstrationståget samlas på Möllevångstorget klockan 11. På torget finns frukostkiosk, plakatverkstad och ansiktsmålning för barnen. Hanna Thomé, Vänsterpartiets oppositionsråd i Malmö talar innan avmarsch mot Slottsparken.

– Det har varit smärtsamt att se hur rasisternas logik blivit allmän sanning. För ett år sedan trodde få att vi idag skulle ha stängt gränsen till Köpenhamn, att Sverige skulle vara det EU-land där det är svårast för en familj att återförenas eller att en socialdemokratisk ledd regeringen skulle ge 700 miljoner i stöd till Turkiets Erdogan.  Idag manifesterar vi för vi vet att politik är möjligt att förändra och för att vi vet att vi måste, säger Hanna Thomé (V), oppositionsråd.

Under dagen talar även Mårten Pavlov, ordförande för Seko Posten Syd. Han kommer att lyfta fackföreningsrörelsens betydelse i dagens Sverige.

– Första maj är en dag för att knyta ihop det som varit med det som ska komma. Det är en symbol för vad vi kan uppnå tillsammans när vi organiserar oss för gemensamma intressen men innebär också en insikt om att vi aldrig kan luta oss tillbaka. I årets avtalsrörelse är det tydligt att våra motparter inte är nöjda med den generösa flexibilitet som redan präglar arbetsmarknaden. Deras förslag tar oss ett steg närmare återinförandet av livegenskapen. Men vi står i vägen. Organisera er! säger Mårten Pavlov, ordförande för Seko Posten Syd.

Tid och plats: Samling på Möllevångstorget klockan 11, tal av Jonas Sjöstedt i Slottsparken ca klockan 13.

Övrigt: I Slottsparken kommer det att serveras mat, finnas bokbord, barnkalas, hoppborg och barnteater med Teater Trassel. Förutom Jonas Sjöstedt, Hanna Thomé och Mårten Pavlov kommer bland andra Vilma Bolding (distriktsordförande för Ung Vänster Skåne) att tala.

Under dagen står Faela!, Kvinnliga Situationen, Fikra Oud, Reclaim With Song samt Röda Kapellet för musiken. Demonstrationen är ett samarrangemang mellan Vänsterpartiet, Ung Vänster, VSF och ABF.

För mer information, kontakta:

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90

Hanna Thomé, 070-913 46 61